mandag 3. mars 2008

Ting #8: Podcast

Har klikket litt rundt på forskjellige podcast-tilbud og endte opp med å høre på siste helgs utgave av "Hallo i uken", som jeg gikk glipp av. Deretter opprettet jeg en konto på Bloglines og forsøkte å kopiere en feed dit: "Ukeslutt" fra NRK. Alt så ut til å gå bra helt til jeg klikket på avspillingssymbolet og fikk meldingen "error opening file".
Gikk også gjennom "How to podcast tutorial". Konklusjonen ble at det ikke ser ut til å være spesielt mye enklere å laste opp lyd via podcast-steder enn å legge ut på egen nettside.


Avspilling av lokalhistoriske podcasts
For et lokalhistorisk nettsted som eiker.org kunne det absolutt være aktuelt å legge linker til lokale podcaster. Men på nettsidene til lokalradioen R35 fant jeg ikke noen muligheter for podcast, og NRK Østafjells er jo ikke så veldig lokal. MEN: podcasten fra Østafjells greide jeg å spille av på Bloglines, i motsetning til "Ukeslutt" og "Beatles Komplett". Derimot gikk det ikke å legge det inn på Bloggen.


Opplasting av lyd som podcast
Som sagt ser jeg ikke den helt store forskjellen på "podcast" og presentasjon av lyd ved hjelp av "flash", slik jeg (med god hjelp av Frode Caspersen) har gjort det med Eiker Spellemannslag på nettstedte vårt. Men hvis jeg har gått glipp av et poeng her, så tar jeg gjerne imot kommentarer.

Ingen kommentarer: