fredag 28. mars 2008

Ting #17: Origo

Gikk inn og registrerte meg på Origio og opprettet en profil der. La først inn et arrangement (årsmøte i Eiker Historielag 20/4). Deretter lastet jeg opp et par bilder, for å se hvordan det fungerte. Så opprettet jeg en ny sone, beregnet på lokalhistorikere fra Eiker, og skrev et innlegg der. Så klikket jeg på "lokalt" og fikk beskjed om at "Stjørdalspuls" var den lokalsonen som passet best. Tenkte at det kunne være en god ide å plassere meg på kartet, så jeg søkte på "Eiker" og fikk opp to forslag: Eiker i Vegårdshei og Eiker Dr. i Knoxville, Illinois. Isteden plasserte jeg punktet manuelt og satte det på sørenden av Hagaøya, omtrent på kommunegrensa. Avsluttt med å sende en invitasjon til to som definitivt hører med til "den harde kjernen" i Eiker Arkiv.



Hva kan Origo brukes til?

Det er noe vi må diskutere nærmere innad i Eiker Arkiv. En del av de tingene vi diskuterer via e-post kunne kanskje med fordel diskuteres i et slikt forum. Dette blir jo en slags blog, men med flere likeverdige deltakere (istedenfor en som blogger og flere som sender inn kommentarer). Det kunen brukes til å diskutere alt fra utfordringer på nettsidene til henvendelser fra slektsgranskere, avtale møter o.s.v.

I utgangspunktet kunne det kanskje også brukes til å bygge opp et nytt "diskusjonsforum", som erstatning for det som har ligget på eikerbygda.no. Muligheten for det blir imidlertid betydelig redusert fordi det ikke er mulig å opprette feeder fra denne siden heller, i hvert fall ikke i Internet Explorer. Dermed blir det lett til at en glemmer å gå inn og sjekke om det er kommet noe nytt. Det er en ulempe som gjør at det kanskje ikke er så aktuelt å bruke Origo som forum likevel.

Ingen kommentarer: