tirsdag 25. mars 2008

Ting #13: Søkemotor

Har lest om Rollyo og registrert meg som bruker. Lagde en søkerull basert på tre lokale nettsteder (flere vil nok bli lagt til etter hvert), som jeg kalte "Eiker Lokalhistorie". Dessuten la jeg inn det forhåndsdefinerte "Biblio LeksikonNO". Dermed hadde jeg i løpet av få minutter skaffet meg en søkemotor som kan være et godt supplement til google og kvasir. Det jeg ikke fant ut av i første omgang, var hvordan andre kan finne fram til den forhåndsdefinerte "Eiker Lokalhistorie".


Lokalhistorie og søkemotorer

Fra før har nettsidene våre en søkemotor som dekker vårt eget nettsted (http://www.eiker.org/). Den store fordelen med å bruke en utvidet søkemotor, er jo at en også kan få med andre nettsteder som dreier seg om det samme emnet - i dette tilfellet lokalhistorie fra Eiker. Dermed begrenser en treffene på "vanlige" steds-og personnavn (f.eks. Hokksund og Hans Nielsen Hauge), og det blir det også mulig å søke på emneord (f.eks. industri, fattigvesen), som det ville vært meningsløst å søke på i Google eller Kvasir dersom en er ute etter lokalhistorisk stoff om Eiker.

Etter hvert fant jeg også ut hvordan en gjør en slik egendefinert "søkerull" tilgjengelig for alle - nemlig ved å sette den inn på ei nettside. I første omgang gjorde jeg det på egen blogg:




Men det er tydeligvis også mulig å gjøre dette på en vanlig nettside. Det kan absolutt være aktuelt å bruke litt av det nye høyrefeltet på startsiden til Eiker Arkiv til dette!


Mulig å avgrense søk til deler av et nettsted?

Det en kunne ønske seg i tillegg, er muligheten til å avgrense et søk til å gjelde bare deler av et nettsted, for eksempel bare til "Eiker Leksikon" eller bare "Eiker Digitale Bibliotek". Det virker ikke som om det er mulig med Rollyo.

Ingen kommentarer: