tirsdag 1. april 2008

Ting #18: Webapplikasjoner

Det gikk greit å opprette en brukerkonto og skrive et innlegg:

Hva kan Zoho brukes til?
Her gikk det kanskje an å legge ut vedleggene til for eksempel Kulturminnerådets møter. Jeg pleier å legge vedleggene ut på nettsidene våre, med linker fra møteinnkallingen. Ulempen med det, er at jeg bare kan redigere dem på min egen PC, eller eventuelt ha dem med meg på en minnepenn, og så er problemet å huske hva som er den mest oppdaterte versjonen. Hvis jeg hadde vedleggene i Zoho, kunne jeg ha arbeidet videre nå, for eksempel med innkallingen til arbeidsmøtet om intervjuing som vi skal ha 22.april.
På den andre siden er jo den løsningen avhengig av at en har tilgang til internett, og det er jo tross alt ikke bestandig det er tilfelle. Eller er det slik at det går an å jobbe med dokumentene offline?

Tekniske problemer
Hadde tenkt å utforske Zoho videre, men fikk beskjed om at dokumentet ikke var lagret. Jeg klikket flere ganger både på "Save", "Save as" og på symbolet for lagring, men fikk stadig meldingen: "Document not saved yet. Please save it." Det føyer seg inn i rekken av mer eller mindre store tekniske problemer i forbindelse med 23ting-kurset. Det virker rett og slett som om mange av disse tingene fortsatt sliter med en god del "barnesykdommer". Dwermed fikk jeg heller ikke prøvd "publish", "share", "export" o.s.v. Jeg fant ut at det gikk an å få tilgang til dokumentene offline hvis en lastet ned programvare, men det ventet jeg litt med.

Utforskningsoppgaven
Gikk inn på Zoho på nytt i forbindelse med utforskningsoppgaven, og da fungerte "Save" uten problemer! Skrev et dokument (invitasjon til kulturminneseminar), men da jeg var ferdig, fikk jeg ikke lagret det. (Fikk heldigvis klippet ut innholdet og lagret det på harddisken). Her er det enten en feil, eller noe jeg ikke har forstått. Siden jeg ikke fikk lagret dokumentene, fikk jeg heller ikke gjennomført resten av utforskningsoppgaven.

Deling av større filer?
Den første tanken jeg fikk da Zoho ble presentert på forrige kursdag, var at det kunne brukes til å offentliggjøre avskrifter av kildemateriale, slik at publikum kan lete etter slektningene sine selv istedenfor å sende oss en e-post der de ber oss om å lete. Prøvde først å importere ei fil på ca.300kB fra excel. Det tok lang tid, og fila var håpløst treg å jobbe med. Så det er nok bare å glemme å dele filer på 20-30MB på denne måten. Derimot fant jeg i etterkant ut at det går helt greit å laste opp så store filer på nettsidene våre og laste dem ned på maskiner som har ADSL (se Sameia Dokumentarkiv - flere filer skal legges ut her med det første). Dermed er det problemet løst, uten å bruke Zoho (selv om Zoho i utgangspunktet hadde vært bedre, fordi da kunne også brukerne ha brukt dette til å dele sine kilder).

Konklusjoner
Her er det tydeligvis både barnesykdommer og kapasitetsproblemer - men tanken er god, så kanskje det kan bli aktuelt å bruke dette verktøyet på sikt.

Ingen kommentarer: