mandag 7. april 2008

Ting #23: Oppsummering

# 01: Web 2.0: En teknologi der gjensidig utveksling av informasjon (i motsetning til enveis-formidling) er et hovedelement, virker fornuftig for et emne som lokalhistorie. De små detaljene, som ofte er så viktige i lokalhistorie, kan en bare få tak gjennom dialog med informanter som kjenner sin lille bit av historien. Det ligger selvsagt en fare i at det åpner for å spre rykter, gamle myter, feilaktige opplysninger og feilslutninger. Derfor er det viktig å stille krav til å oppgi kilder, samtidig som en har et aktivt miljø som peker på det som er av tvilsom verdi og argumenterer mot dette. Det har ofte vært mangelvare i lokalhistorien, der usannheter som kommer på trykk ofte blir stående uimotsagt.

# 02: Blogging: Bør kunne brukes til minst to ting. For det første et diskusjonsforum for lokalhistorikere på Eiker (nå som forumet på eikerbygda.no er lagt ned). Mange av de henvendelsene vi får som e-post burde antagelig ha vært diskutert på et slikt forum, slik at flere kunne komme med innspill og de opplysningene som kommer fram kunne være tilgjengelig for alle. Det kunne kanskje også føre til at vi bruker mindre tid på dette, ved at det blir fordelt på flere. For det andre kunne jeg tenke meg at en blogg vil være ideell for et forum som tar for seg Eikerdialekten - både den gamle og den som brukes av unge i dag. Er imidlertid litt usikker på om en bør velge blogg eller wiki her - trenger mer kunnskap om hvordan wiki egentlig fungerer for å avgjøre dette.

# 03: RSS og Atom: Absolutt et interessant element. Et problem er at få lokalhistoriesider foreløpig har slike feeds, men det må vi regne med at kommer etter hvert. Her er det to utfordringer: For det første må vi oppgradere våre egne nettsider slik at de kan bli tilgjengelig som RSS-feed for publikum. På det andre bør vi legge inn feeder fra relevante sider på nettstedet vårt etter hvert som dette dukker opp.

# 04: Direkte kommunikasjon: Er vel ikke særlig aktuelt for oss.

# 05: Bilder og tagger: I og med at vi registrerer og legger ut bilder i bibliofil, har vel dette begrenset interesse. Likevel kan det være aktuelt å legge ut noen smakebiter på f.eks. "Flickr", for å se om vi når fram til nye grupper på den måten. For å diskutere bilder og få inn nye opplysninger, er antagelig et diskusjonsforum bedre egnet.

# 06: Vennesteder: Har vel heller ingen særlig interesse for Eiker Arkiv.

# 07: Wiki: Et veldig interessant felt, ikke minst med tanke på planene om en landsomfattende lokalhistorisk wikipedia i regi av NLI. Kan muligens også brukes i forbindelse med et diskusjonsforum eller for eksempel en dialektordbok. Har behov for å lære mer om wiki for å avgjøre dette - det bør ha høy prioritet.

# 08: Podkasting: Vi jobber med en løsning for å presentere lyd på nettsidene våre på en fin måte. Podcasting er neppe noe aktuelt alternativ til dette.

# 09: Video: Vi jobber også med en løsning for å vise video på nettsidene våre, og You Tube eller liknende steder er neppe noe alternativ til dette. Derimot kan det selvfølgelig være aktuelt å lage linker til lokale videoer, slik vi linker til annet lokalstoff, men dette er vel ikke noe prioritert oppgave foreløpig.

# 10: Musikk: Har liten interesse for oss.

# 11: Bøker: "Library Thing" kan kanskje være et aktuelt sted for å anmelde lokalhistorisk litteratur fra Eiker, spesielt hvis vi greier å få med publikum på å skrive anmeldelser og kommentarer.

# 12: Sosiale bokmerker: Dette er vel mest aktuelt til privat bruk.

# 13: Søkemotor: Vi bør bruke dette til å lage en søkefunksjon som omfatter alle de lokalhistoriske nettsteden eom Eiker, som et supplement til den søkemotoren vi alt har for vårt eget nettsted. Det kan også være aktuelt å lage søk som omfatter lokalavisene, "alle nettsteder far Eiker" o.s.v.

# 14: Personlige forsider: Dette er vel mest til privat bruk.

# 15: Lek med bilder: Lite interessant for oss.

# 16: Mashups: Ser for meg at dette kan brukes i forbindelse med pedagogiske opplegg, for eksempel i forbindelse med lokalhistorie i skolen. Det vil nok imidlertid kreve ganske mye tid og arbeidsinnsats å følge opp dette, og vi kan neppe prioritere det særlig høyt foreløpig.

# 17: Origo: Muligens kan dette kan ha noe for seg som et forum for den "indre kjernen" i Eiker Arkiv. Er imidlertid usikker på om det er behov for dette i tillegg til et diskusjonsforum, men det kan være interessant å utforske mulighetene nærmere.

# 18: Webapplikasjoner: Zoho var i utgangspunktet et interessant konsept, spesielt når det gjelder mulighetene for fildeling, men også som et potensielt diskusjons-og kontaktforum. Testene viste imidlertid at kapasiteten er for liten når det gjelder filstørrelse. Dessuten er antagelig også her wiki en like god løsning, blant annet for ikke å spre seg på for mange tekniske løsninger oh (passordbeskyttede) nettsteder.

# 19: Virtuelle verdener: Lite interessant forløpig. Kan muligens ha noe for seg på sikt som et pedagogisk læringsverktøy, dersom det blir utviklet "historiske verdener".

# 20: E-læring 2.0: På sikt vil sikkert dette kunne bli aktuelt i forbindelse med formidling av lokalhistorie, men det er sikkert ganske krevende å bygge opp noe slikt, og foreløpig lite aktuelt for oss. Det bør imidlertid undersøkes nærmere om det finnes (generelle) opplegg for e-læring om lokalhistorie. I så fall bør vi få lagt inn linker til dette.

# 21: Web 2.0 Awards: En burde selvsagt forsøke å følge med på alt nytt somkommer, men i praksis er det vanskelig å ta seg tid til dette. Oppfølgingskurs til "23 ting" er derfor et godt alternativ til å sette seg inn i alt det interessante, mindre interessante og helt uinteressante som presenteres på "Web 2.0 Awards".

# 22: Bibliotek 2.0: Vi bør følge med på hva bibliotekene driver med, spesielt bibliotekene på Øvre-og Nedre Eiker, slik at det vi driver med på nettsidene våre fungerer som et supplement til bibliotekets nettsider på alle nivåer (for eksempel i forhold til prosjektet "eikerungdom.no".

# 23: Oppsummering: Har sortert de 23 tingene i fire kategorier, sett ut ifra dagens situasjon for Eiker Arkiv:


A: Viktige ting som det er må arbeides med på lang sikt
# 03: RSS og Atom: Feeder fra egen side
# 07: Wiki: Delta i prosjektet "lokalhistorisk wikipedia". Vurderes i forbindelse med nytt diskusjonsforum og i forbindelse med ordbok på internett
# 11: Bøker: Invitere til anmeldelse/kommentering av lokalhistoriske bøker på "Library Thing"
# 22: Bibliotek 2.0: Tettere samarbeid med webansvarlig på biblioteket (og i kommunen)

B: Forholdsvis enkle ting som kan gjennomføres på relativt kort sikt
# 02: Blogging: Vurderes i forbindelse med nytt "diskusjonsforum"
# 03: RSS og Atom: Legge inn feeder fra aktuelle sider på vårt nettsted
# 05: Bilder og tagger: Legge ut noen testbilder på f.eks. Flikcr for å teste responsen
# 09: Video: Legge ut noen testvideoer på f.eks. You Tube for å teste responsen
# 13: Søkemotor: Installere søkemotor og definere søk som er relevante for Eikers historie

C: Ting som foreløpig ikke er aktuelle, men som kan bli det på lengre sikt
# 05: Bilder og tagger: Linke til bilder fra Eiker på Flickr og andre nettsteder
# 09: Video: Linke til videoer fra Eiker på You Tube og andre nettsteder
# 16: Mashups: Vurderes i forbindelse med pedagogiske opplegg i samarbeid med skolene
# 17: Origo: Vurderes nærmere som et mulig forum for "den indre kjerne"
# 19: Virtuelle verdener: Vurderes på sikt som pedagogisk verktøy
# 20: E-læring 2.0: Mulighetene for formidling av lokalhistorie vurderes nærmere

D: Ting som virker lite aktuelle
# 04: Direkte kommunikasjon
# 06: Vennesteder
# 08: Podkasting
# 10: Musikk
# 12: Sosiale bokmerker
# 14: Personlige forsider
# 15: Lek med bilder
# 18: Webapplikasjoner


Oppsummering

Absolutt et nyttig kurs - mye var helt nytt, andre ting hadde jeg kjennskap litt til fra før, men lærte mer i løpet av kurset. Mange av de tingene som ble presentert kan nok vise seg å bli svært viktige i det videre arbeidet med nettsidene til Eiker Arkiv. Andre ting var mindre relevant, men av dette er det mye som kan ha interesse til privat bruk.

Undervisningsopplegget "23 ting om 2 null" fungerte veldig bra (men noen få unntak, som vel skyldtes at de nettstedene vi besøkte var blitt forandret etter at oppgavene var lagd) - det burde være fullt mulig å følge dette med stort utbytte uten å delta på kursdagene. Det reiser kanskje et spørsmål om selve kursdagene kunne vært unyttet enda bedre? Jeg har ikke noe fasitsvar på det, men ofte ble det slik at vi satt og gjorde ting de samme tingene som vi ville ha gjort på egenhånd hjemme. Slik måtte det vel nødvendigvis bli, med så mange ting å gjennomgå på så kort tid og så mange deltakere. Kanskje det kunne vært en tanke å gjennomgå stoffet på egenhånd først og så melde seg på kurs ut ifra det. I så fall kunne ulike emner vært vektlagt på ulike kursdager, og de deltakerne som var interessert i samme ting kunne ha gruppert seg sammen og utvekslet spørsmål og erfaringer. Det vil kanskje bli altfor komplisert å administrere dette med selve 23ting-kurset, men ved eventuelle oppfølgingskurs er det kanskje mulig å få til.

Jeg blir gjerne med på nytt kurs, enten det dreier seg om nye web2.0-ting eller en fordypning i en del av de tingene vi lærte på dette kurset.

Ingen kommentarer: