onsdag 27. februar 2008

Ting #7: Wiki som et sted for fildeling

Jeg har opprettet en ny wiki-side "Eiker Arkivs test-wiki for kildedeling". Bakgrunnen for dette er at jeg har mange historiske kilder som er dataregistrert, både av meg selv og andre. Dette er ting som kan ha interesse for andre lokalhistorieinteresserte og for slektsgranskere.


Papir - CD - e-post - wiki?
I begynnelsen ble disse kildene printet ut på papir og satt på biblioteket (Øvre Eiker bibliotek har fortsatt 16 ringpermer med utskrifter fra folketellingene). Så begynte vi å bruke CD og etter hvert e-post, til de som har bredbånd. Wiki kan være et skritt videre. Når kilden først er lagt ut, kan alle laste det ned, uten at det er noe mer arbeid for meg eller andre i Eiker Arkiv. Dessuten har vi den muligheten at andre som har skrevet av liknende kilder kan dele dem med oss.


Hva med Digitalarkivet?
Digitalarkivet har gjennom flere blitt bygget opp som det sentrale nettstedet for digitaliserte historiske kilder. Vi (Eiker Historielags gotiske gruppe) har levert mye stoff dit, og det har vi tenkt å fortsette med. Men det er noen problemer. Etter at kirkebokregistreringen ("Kyrre-standarden") ble innført, har vi mange avskrifter som ikke følger denne standarden, og som derfor ikke kan legges ut på Digitalarkivet. Foreløpig er det ingen som har påtatt seg den tidkrevende og kjedelige jobben med å tilpasse dette. Som en foreløpig løsning kan disse filene deles på en wiki-side. Dessuten er det på mange måter enklere å søke i et regneark enn i en database, og en kan bruke dataene til andre ting enn slektsforskning, f.eks. til statistiske analyser. Så her er det ikke spørsmål om enten Digitalarkivet eller Fildeling, men om både og.

Et kostnadsspørsmål?
Jeg registrerte at det var en grense på 10MB for hva som kunne legges ut gratis (Add Features), men jeg la ut tre filer på til sammen rundt 12MB uten at det var noe problem. Det er kanskje fordi noen har betalt for det wiki-stedet vi bruker? Å legge ut filer for opp til 5GB koster ca. $1000 i året, og det er jo penger, selv med en svak dollarkurs. Derfor ser jeg ikke for meg at det er aktuelt å betale så mye for at andre skal få glede av det arbeidet jeg/vi har gjort. Men hvis det blir aktuelt med f.eks. en lokalhistorisk wikipedia, som vi i alle tilfelle må betale for, så kan nok en egen wiki-side for deling av kilder være aktuelt.

Ingen kommentarer: