fredag 8. februar 2008

Ting #3: RSS og Atom

Da er jeg i gang med den tredje av de 23 tingene - RSS og Atom. Utforskningsoppgaven er nå utført.


Oppretting av RSS-leser
Det gikk greit å opprette en RSS-leser. De to alternativene virket nokså like, og jeg valgte google, antagelig fordi det sto øverst.


Abonnering på RSS-feeds
La inn noen av de andre bloggene på 23ting-kurset, slik at jeg kan følge med på nye innlegg fra de andre på Øvre Eiker Bibliotek.
Av andre biblioteksrelevante ting valgte jeg å abonnere på emneordet "lokalhistorie" i Øvre Eiker Bilblioteks katalog. Det fungerte helt fint. Derimot greide jeg ikke å få lagt til "Forum for lokalhistorie" fra eikerbygda.no. Det hadde vært fint å kunne abonnere på nyheter herfra, så hvis noen har tips om hvordan det kan gjøres, hadde jeg vært takknemlig.


Abonnering ved hjelp av emneord
Forsøkte også søkingen på emneord, men det fungerte ikke. Fikk fram ei liste over aktuelle treff, men knappen "Add subscription" virket ikke. Ifølge veiledningen fra Københavns Bibliotek skulle jeg klikke på "browse", men den knappen fant jeg ikke. Forsøkte også å lagre noen feeder til bestemte emneord i Wikipedia, men fikk da samtlige nye innlegg (over 100 i timen på den engelske versjonen). Men i oppgaveteksten ser jeg det står at å lime inn hele adressen "fungerer hver gang", så det betyr vel at den andre metoden ikke fungerer hver gang.


Sharing
Clicking the "Share" button adds the item to your public page. Dette fungerte heller ikke. Ikonet endrer seg fra "share" til unshare", men ingenting dukket opp på bloggen min. Forsøkte også å gjøre abonnementet tilgjengelig ved å gå til "Manage subscriptions" >
"Tags" og klikke på "Public" - men fortsatt ingen synlige forandringer på bloggen.

Atom
Dette sto det vel ikke så mye om i oppgaveteksten, men jeg forsøkte å klikke på "Abonner på: Innlegg (Atom)" på bloggen til bibliotekssjefen på Kongsberg. Da fikk jeg tilbud om å laste ned ei fil som ingen av programmene på maskinen greide å åpne.

Konklusjoner
Et nyttig redskap når en skal forsøke å følge med på litt av alt det nye som dukker opp på nettet hver dag. Men det hadde jo vært enda mer interessant om det også hadde gått an å abonnere på "vanlige" oppdateringer av nettsider og ikke bare "feeder". Må eksperimentere mer når det gjelder hva slags sider det er mulig å abonnere på, samt å få lagt til abonnementer på bloggen .

Ingen kommentarer: