mandag 11. februar 2008

Ting #4: Direkte kommunikasjon

Jeg har så vidt prøvd MSN Messenger før, men ble fort lei av å bli forstyrret av alle de rare og som regel helt usaklige kommentarene som kom hver gang jeg satt på nettet. Men nå er det altså på tide å prøve ogjen.

Oppretting av MSN-konto
Det gikk greit å opprette en konto. Jeg fulgte linkene fra oppgaveteksten og brukte den gmail-adressen som jeg har opprettet i forbindelse med kurset. Først skjønte jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre videre, men så oppdaget jeg at jeg hadde fått en mail fra "Windows Live ID MSN Messenger" med flere instruksjoner. Ved å bruke linkene der, fikk jeg logget meg på. Men jeg hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle komme meg tilbake dit en annen gang, så jeg lagret MSN Login under "Favoritter". Til slutt la jeg igjen en kommentar på 23ting#4 og oppga adressen, slik at andre kan finne den.

Innlegging av kontakter
Dessuten la jeg inn "birgitbibliotekar" som kontakt i MSN Messenger, siden hun var den eneste som hadde vært inne og lagt inn en kommentar før meg. (Litt betenkelig, siden jeg også ligger ca. 1 uke etter skjema. Birigit hadde til gjengjeld vært veldig tidlig ute - faktisk i juni 2007!). Birgit var for øvrig ikke innlogget, så det ble ikke noe chatting.
Forsøkte å finne flere adresser på "Buskerudbloggen", men greide ikke det. Mener Jannnicke sa at hun skulle legge dem ut der, så jeg sendte en e-post og etterlyste dette.

Biblioteksvar
Var inne på "Bibliotekssvar", men fant ut at det ikke gikk an å chatte der kl.22 om kvelden. Så det får eventuelt vente til en annen gang.

Er chatting noe for Eiker Arkiv?
Jeg ser vel ikke helt for meg at vi kan ha noen oppegående "chatte-tjeneste" i et arkiv med to 20%-stillinger. Heller ikke at vi kan ha så mye nytte av det. De fleste av de spørsmålene vi får fra publikum tar det jo litt tid å finne ut av - ofte dager, timer eller år. Da egner nok e-post seg bedre. Det har jo dessuten den fordelen at innholdet kan arkiveres - det er jo også et poeng når en driver med arkiv. Så får framtida vise om de som er unge i dag lærer seg å bruke e-post når de blir litt eldre...

Ingen kommentarer: